tetrimino.blogg.se

Flygresa

Kategori: Allmänt

 
Utsikt och solnedgång över Amsterdam när vi går ner för landning. Hade (jämfört med mina vänner) stora problem med trycket mot öronen, det gnisslade i och gjorde ont runt hela örat vid nedstigning. Detta trots intensivt tuggummituggande.
 
 
Vingen på det lite större planet på väg till Kina från Amsterdam. 
Lite roliga fakta som vi fick reda på planet
Vi var uppe i 1187 km/h
Vi var ca 12000 m uppe i luften
Det var -60 grader utanför
 
 
Vad du får om du beställer vegetarisk mat på flygplanet, jag lyckades aldrig lista ut vad det högra var för någonting (förutom riset) och det smakade inte speciellt bra. 
 
 
Den vegetariska frukosten, det till vänster är äggröra som luktade så starkt att jag genast stängde locket igen. Jag smakade lite på den och den smakade ungefär som papper. Det fanns även med en väldigt god brödbulle som försvann, av förklarliga skäl, innan jag kom på att jag skulle fotografera frukosten.
 
 
Väl på flygplatsen var allt väldigt smidigt, vi fick våra väskor nästan först av alla och sedan drog vi runt en stund innan vi blev uppfångade av lite personal som såg hur förvirrade vi var. De ringde en hyrbil åt och oss och vi betalade ca 500 kr för skjuts till hotellet. Efter en flygresa på 10 timmar och med tre tunga väskor och handbagage så kände vi att det var helt klart värt det. 
Trafiken var väldigt annorlunda, det tutades, kryssades och vinkades om vartannat genom de fyra filerna och vår chaufför tvekade inte en sekund innan han svarade i sin telefon under tiden. Jag satt och höll andan inför vansinniga filbyten och häftiga inbromsningar samtidigt som jag lovade mig själv att aldrig någonsin köra i Shanghais trafik. Men inga olyckor och inte ens några knöliga bilar. Tvärtom så är bilarna här väldigt fina och blanka, många kör väldigt fina bilar. 
 

Kommentarer

  • eila säger:

    Kul att läsa om dina upplevelser och betraktelser...

    2013-04-10 | 23:18:29
  • Hannu säger:

    Hmm.. det verkar vara mer utrymme mellan bilarna här än Teheran. Förstår känslan när han svarar i mobilen när han kör. Gullp!!

    2013-04-12 | 09:03:06
    Bloggadress: http://tetrimino.blogg.se/

Kommentera inlägget här: