tetrimino.blogg.se

Mina rum

Kategori: Allmänt

Nu tänkte jag att det var dags för er att få se hur fint jag har bott här i Kina. Först ut var SSAW Hotel Shanghai. Noteras bör att vi betalade ganska mycket (för att vara Shanghai) för vi ville ha en hotellfrukost och bo centralt. För två rum i 8 dagar (ett lite mindre och ett lite större) gav vi ca 10 000 kr. Då bodde vi så centralt man kan önska. Hotellet hade mestadels internationella gäster och en personal som borde gå ett par engelskalektioner till. De pratade dock väldigt bra engelska om man jämför med resten av Shanghai.
 
 
 
Sedan bodde vi en natt på Shanghai Shun Shen Jiang Hotel som låg om möjligt ännu mer centralt men med lite lägre standard. Tyvärr hade vi dock något som lätt som en kareokebar precis utanför vårt fönster och de höll på i säkert 5 timmar och spelade samma konstiga jazzmusik. Klockan 11:30 gav de dock upp för natten och tystnade. 
 
 
Så till sist har vi kommit till Zhejiang Wanli University och de internationella studenternas byggnad. Som jag har nämnt tidigare bor vi mycket bättre än de vanliga studenterna här. Som tur är har vi också hjälp av Martin som pratar svenska och engelska, Yuanyuan som pratar engelska och kinesiska och Tina som pratar engelska och kinesiska. De ska hålla koll på allting åt oss och hjälpa oss med olika saker. Det känns väldigt tryggt att de är här. 
 
 
Ni får tyvärr ingen bild på toaletten, den är för ful för det. Sängen är, om jag jämför med min egna, stenhård. Men nu efter ett par nätter har jag dock vant mig vid att sova i den. Annars blir det inte mycket mer spännande än såhär, Vårt "gemensamhetsutrymme" används mest till att hänga tvätt i och förvara saker som städgrejer och mat. Vi undviker också att vara i köket och ingen av oss har ens petat på spisen. Den ser ut att kunna explodera när som helst. Mitt rum lutar lite och är även försedd med AC. Dock är dörren ut till balkongen så pass dåligt isolerad att jag inte behöver använda den. Hela lägenheten lutar även lite. Detta märker man speciellt på natten när man inte har stängt dörren till sitt rum ordentligt och dörren med ett gnisslande börjar öppna sig. Extremt obehagligt även om man är medveten om det.
 

Kommentarer

  • Hannu säger:

    Hmmm? Lika roligt med självöppnande dörrar som med självtömmande däck på bilen! Du bor fint tycker jag!

    2013-04-21 | 20:17:56
  • Eila säger:

    Karaoke till 1130 på förmiddagen, när började de då...?

    2013-04-23 | 21:56:20

Kommentera inlägget här: