tetrimino.blogg.se

Helg

Kategori: Allmänt

Nu börjar snart den sista veckan här i Kina. Jag skulle vilja säga att tiden har gått fort men jag tycker inte att den har det, inte om man jämför med hur fort tiden gick precis innan vi åkte till Kina. När vi väl kom hit kändes det nästan som om tiden stannade upp och jag har tappat tidsuppfattningen lite. Det hjälper kanske inte att jag har låtit bli att ändra min klocka på datorn för att hålla koll på tiden hemma. 
 
Vi har haft väldigt pendlande väder här, på några dagar gick det från 15 grader och regn till 30 grader och sol. Dock är det inte samma värme som på sommaren hemma eller vid medelhavet. Det känns inte som om det är så varmt som det är. Det är lite svårt att beskriva, det kanske har någonting med luftfuktigheten att göra.
 
Just nu har jag börjat lyssna på P3 Dokumentär-avsnitt eftersom det känns som om jag har missat väldigt mycket historiska händelser. Bland annat har jag lyssnat på dokumentärer om Södermannen, Tjörnbrokatastrofen och Estonia. Jag ska även ladda ner några fler så att jag har något att lyssna på under resan hem. Sammanlagt kommer det att ta 30 timmar från att vi lämnar campus till att vi landar i Sverige. Den stora utmaningen kommer att vara ta sig från campus till flygplatsen eftersom vi då har två stora väskor att släpa på och vi ska åka tåg samt tunnelbana. Så det är den delen jag oroar mig mest för, jag är tyvärr ett kontrollfreak och jag kommer inte att kunna sluta tänka på det här.
 
 
Här är lite bilder från Ningbo i närheten av campus. Ningbo är känt för sina tre floder som möts och något de är väldigt stolta över. De har också en av de största lasthamnarna i hela Kina och har kapacitet att ta emot fartyg på 300 000 ton eftersom det är en så kallad djupvattenshamn. Det finns antagligen ett finare ord för det men just nu översätter jag fritt från wikipedia och det får ni stå ut med. De har dock haft stora problem med föroreningar och i oktober 2012 bestämdes det att en satsning på 50 miljarder yuan, för att bygga en fabrik för hantering av diverse kemiska ämnen, skulle genomföras. Från vad jag kunde förstå handlade det främst om bensin och olja men av någon anledning kunde inte google translate översätta "petrochemical".
 

Kommentarer

  • Hannu säger:

    Det 'r tydligen en gigantisk hamn med de siffrorna du nämner . Bra att var lite kontrollfreak..har du det i huvudet eller skriver du lappar

    2013-04-30 | 20:07:06

Kommentera inlägget här: