tetrimino.blogg.se

Regn

Kategori: Allmänt

Idag regnar det och jag har ingen regnjacka med mig så det blir antagligen mys- och pluggdag idag. Kanske går ut lite senare och fyller på mitt fruktförråd. Igår var vi på Wanda Plaza Mall som ligger ungefär 3 km bort från campus. Det går antagligen bussar dit men vi bestämde oss för att gå. Det är platt precis överallt här så att gå är inte alls speciellt utmattande. Ningbo är inte alls samma turiststad som Shanghai är, även om engelskakunskaperna ligger på ungefär samma nivå, så vi är väldigt exotiska här. Folk vänder sig gärna om och stirrar eller tar kort. Det kom även fram en kille och började prata kinesiska med oss och vi har inte en aning om vad han ville. Han gav upp efter en stund när vi inte svarade honom. 
Detta är ett återkommande problem här, oftast kan de förstå behjälpligt vad vi säger men de kan inte prata någon engelska själva. De brukar också försöka prata kinesika med oss trots att vi visar att vi inte förstår. 
 
 
I övrigt så är Ningbo en väldigt grön och fin stad och precis som i Shanghai är det väldigt rent överallt.
Vi bestämde oss för att äta på Pizza Hut och jag fick ändra min beställning tre gånger innan jag faktiskt fick beställa. Tillslut fick det bli pizza för mig också istället för sallad som jag hade hoppats på.
 
 
 

Kommentarer

  • Hannu säger:

    Hihi! Undrar vad han sa till er? Nåja man får väl leva med den nyfikenheten. Samtidigt får jag väl gratulera dej..de äter ju ALLT i Kina men tydligen inte sallad..eller var det bara det matstället?

    Svar: Sallad verkar inte vara ett återkommande tema i den kinesiska matkulturen. Konstigt... Däremot verkar de gilla socker.
    Tetra

    2013-04-21 | 20:14:01
  • Eila säger:

    Vad grönt och fint det ser ut (och varmt).

    2013-04-23 | 21:53:06

Kommentera inlägget här: